Biomet is now Zimmer Biomet

X

Meddelande om samtycke

Den här webbplatsen kan komma att lagra en eller flera cookies på din dator. Om du vill ha information om cookies i allmänhet eller om de specifika cookies som kan komma att lagras av den här webbplatsen, ber vi dig att läsa igenom vår cookies-policy. Om du vill ha information om hur du hanterar cookies, inklusive hur du kan förhindra att de lagras på din dator, kan du besöka webbplatsen All About Cookies. Om du fortsätter att använda en webbplats från Biomet betraktar vi detta som att du samtycker till att vi får lagra en eller flera cookies på din dator.

 

Biomet
 
 

Information till patienter | vårdgivare

Att leva med ledgångsinflammation

Vilka övningar kan jag göra för att hjälpa till med behandlingen?

Motion är en ingående del av behandlingen av ledgångsinflammation. Motionen i sig sliter inte ut dina leder. Aktiviteter som t.ex. gång, simning eller trädgårdsarbete kan bidra till att hålla dina ben starka och dina leder rörliga.

Rådgör alltid med din läkare innan du inleder något motionsprogram.

Stärkande
Svullnad och smärta i lederna kan försvaga musklerna, vilket är ett problem med ledgångsinflammation. Starka muskler hjälper till att uppta stötar, stödja lederna och skydda från skador. Forskningen har också visat att stärkande övningar i höften, knäet och vristen leder till förbättrad balans. Din läkare och din sjukgymnast kan hjälpa dig att utveckla ett styrkeprogram om det är lämpligt.

Sträckning
Böjlighet krävs för bekväm rörelse under motion och dagliga aktiviteter. Rörelse i lederna bidrar också till att smörja dina leder och nära brosket. I allmänhet tolereras sträckning på daglig basis och det är en utmärkt form av avkoppling. Din läkare kan hjälpa dig att utveckla ett sträckningsprogram om det är lämpligt.

Vattenterapi
Vattenterapi är en utmärkt form av motion för människor som hanterar ledgångs¬inflammation och smärta. Vattnets flytförmåga skyddar lederna från skada genom stötar. Vattnet motstår dessutom rörelse, vilket bidrar till stärkandet. Be din läkare om information om vattenövningsprogram i din närhet.

Gång
Gång är en utmärkt uthållighetsövning för de flesta människor, inklusive de som lider av ledgångsinflammation. Kontrollera om din läkare har några varningar eller anvisningar.

Komma igång

• Sök en vårdkunnigs hjälp med att skapa ett personligt motionsprogram.
• Gör upp en plan! Skriv ner den! Sätt upp mål!
• Motionera vid samma tid varje dag så att det blir en del av din rutin.
• Hitta en ”motionskompis”.
• Sök upp en lämplig motionsgrupp.
• Gör till en vana att motionera något varje dag. På dagar då du har mer ont, gör en ansträngning även om du bara gör några mjuka sträckningar.
• Variera din motionsrutin; varva dina övningar.
 

Utvärdera dina framsteg och njut av din framgång.

Hur mycket motion är för mycket?

Om du marker ökad svullnad i lederna, minskad rörlighet i lederna, ovanlig eller ihållande trötthet eller fortsatt smärta kan det vara så att du motionerar för mycket. Du bör vänta dig en del ömhet i musklerna, särskilt om du just har inlett ditt program eller bytt övningar. Smärta i lederna bör inte vara längre än några timmar efter motionen.

Modifieringar av aktiviteter

Kroppsmekaniken grundar sig på att god hållning och riktning i kombination med motion försäkrar balansen hos hållningsmusklerna och kan bidra till att avlasta musklerna och lederna.
 
Korrekt kroppsmekanik kan leda till en effektivare användning av din kropp och mindre belastning på lederna. Följande riktlinjer för modifiering av aktiviteter kan visa sig vara användbara:

• Undvik att kuta ryggen; stå rakt.
• Minska belastningen på knän och höfter när du sätter dig och reser dig genom att undvika att sitta i låga stolar.
• När du reser, ställ dig upp och rör på dig varje timme för att undvika stela leder.
• Undvik stötintensiva aktiviteter (t.ex. löpning, hopp).
• Minska på klättringen (t.ex. trappor, backar o.s.v.).